Quartermaster mot isen

Lappland. Känd för norrsken, för renar och för oändliga tallskogar. Isig, snöig terräng. Minusgrader. Perfekt för att sätta vår nya Quartermaster dubbelhytt-pickup genom sina takter. Hur skulle dess förlängda hjulbas, längre chassi och annorlunda hytt klara de extrema förhållandena? Vårt team av ingenjörer ägnade 14 dagar åt att ta reda på det under fullständiga fordonstester.

ON-ROAD PÅ TEST

Först var vi tvungna att nå denna provningsplats. Hela vägen från Graz, i Österrike till Ivalo, Finland. Det perfekta tillfället att bedöma hur vår terrängfokuserade pick-up presterade på väg. Passagerarkomfort. Styrning. Vägbuller. Testad, utvärderad och optimerad.

KALLSTART

Snöfall. Låga temperaturer. Starka vindar. Som om dessa inte var tillräckligt extrema utsatte vi Quartermaster för temperaturer på -35 grader Celsius genom att använda klimatkammare över natten. Kom på morgonen. Startat, inga problem. Allt kontrollerat. Varje rörlig del, fortfarande i rörelse. Varje funktion fungerar fortfarande. Och ett bra test av kupéns uppvärmning och klimatkontroll.

DRIVIS

Hur skulle kvartermästaren hantera det jämfört med kombi? Vi testade justeringar av det elektroniska stabilitetskontrollsystemet. Undersökte hur den längre hjulbasen påverkade hanteringen under de tuffaste förhållandena. Kvartermästaren klarade med glans. Ger grepp, grepp och kontroll. Till och med låta oss ha lite drivande kul, trots dess storlek.

FRÅN SNÖ TILL GRAZ

Tre prototyper – två bensin, en diesel. Var och en körde hårt i 1 000 km över snö och is. Höga förväntningar uppfylldes. Utrymme för förbättringar noteras. För att informera om slutliga justeringar gjorda i Österrike. Förbereder Quartermaster för kunder över hela världen.

Domen: godkändes med glans. Se filmen för att se handlingen.

Previous
Previous

Så här använder du vinschen på ett säkert sätt